Wednesday, May 26, 2010

Apa itu kebenaran...?

"Kebenaran adalah satu konsep yang abstrak. Apabila kita menyetujui sesuatu pekara maka kita akan mengatakan pekara itu benar, ataupun mengakui pekara itu membawa kebenaran. Secara umumnya, terdapat dua permasalahan falsafah yang utama yang berkaitan dengan konsep kebenaran, yakni apakah pekara yang membawa nilai kebenaran? dan juga apakah kebenaran?."
Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Kebenaran

Apabila mengungkapkan kata-kata yang benar ialah sesuatu yang melibatkan agama. Di dalam Islam al-Quran dan as-Sunnah adalah sesuatu yang sememangnya benar dan tidak boleh disangkal. Jadi kandungan al-Quran dan as-Sunnah adalah kebenaran yang nyata.

"Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani"

Itulah ayat yang selalu dibaca dan menerangkan kepada kita bahawasanya pencipta seluruh makhluk di alam semesta ini punyai sifat pengasih dan penyayang. Setiap kali kita ingin melakukan sesuatu kita digalakkan untuk membaca 'Basmalah'. Ini akan mengingatkan kita bahawasanya yang paling rapat dengan kita adalah pencipta kita. Dialah yang memberi kita makan minum pakai dan sebagainya. Itulah hakikat kebenaran yang perlu kita akur. Adakah kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan...tanyalah pada diri sendiri pasti kita ada jawapannya...

"setiap yang bernyawa pasti merasai mati"

Itu dalah salah satu firman ALLAH didalam kitab al-Quran. Siapakah yang boleh menafikan kebenaran ayat tersebut..? Sudah tentu tiada...itulah kebenaran...kita semua akan mati suatu hari nanti..kita tidak tahu bila, dimana dan bagaimana cara kematian kita....yang pasti kita tetap akan mati. Maha penyasih Allah telah menyediakan segala keperluan pada semua umat manusia untuk berada dalam jalan yang lurus. Allah memimpin kita dengan kebenaran melalui kitab Allah dan Sunnah rasul..Dalam khutbah terakhir Rasulullah S.A.W ada diingatkan kepada semua jika kita berpegang pada Quran dan Sunnah nescaya kita tidak akan sesat selamanya. Itulah hakikat kebenaran. "TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH"

Sekian, wasalam

No comments:

Post a Comment